Efter vårt tildigare inlägg om Hälsokostbutikens och Hälsobutikens framtid känner vi att det kanske skulle vara bra med ett förtydligande
Hälsokostbutikerna kommer i stort sätt att försvinna inom 10 år, i varje fall minska i antal mer än hälften. Vi vill förtydliga vårt tidigare inlägg med att det är vår fullt fasta och allvarliga åsikt att stora delar av det som idag kallas hälsokostbutiker kommer att vara försvunna inom en tio tjugo år, vilket tydligen väckt en del ont blod och debatt. Lägg märke till att vi inte sagt att vi önskar att det skulle vara så, därmed så kan den som ser marknadstrenden idag också förbereda sig åt att förhindra att det slår igenom och bredda sin verksamhet för att klara lönsamheten.
Online Handel såväl som Handel Online visar tydliga tecken i den riktigen genellt sett: Marknaden med E-Handel av kosttillskott växer och växer då fler och fler köper hälsokost online. Detta samtidigt som andra säljer en mindre andel av den totala mängden försålda hälsokost-produkter och kosttillskott. Vilket i sak visar att den modernare Hälskostbutiken tagit relativa marknadsandelar av den mer gammalmodiga Hälsokostbutiken som därför inte kan konkurera med hälsobutiken vad gäller priset på samma kosttillskott, Proteinpulver eller annan hälsokost i förberedd extraherad form.
En grunddefinition kanske kan vara bra att lägga in här. Vi definierar Hälsokostbutiker som de flesta gör det dvs som den gamla typen av hälsokostbutiker som de flesta känner igen, vi definierar Hälsobutiker som butiker vilka vänder sig mer mot tränande människor och därför har bredare sortiment med träningstillbehör, Träningskläder, träningsbänkar, utrustning för styrketräning etc. Samt en större omsättning på kosttillskott då handeln vuxit upp kring detta och sedan sakta kunnat växa tack vare lägre kostnader och högre relativ omsättning. Detta är också grunden till Hälsobutikens vinnande koncept: En bredare marknad ...